Een nauwkeurigere manier om bekeken pagina’s te tellen

Als u de juiste gegevens bij de hand hebt, kunnen uw aanbiedingen optimaal presteren. Om u een beter inzicht te geven in de prestaties van uw aanbiedingen, gaan we over op een nauwkeurigere manier om het aantal bekeken pagina’s te tellen. Bovendien updaten we de manier waarop we de gegevens van het webverkeer op uw aanbiedingen weergeven.

  • We zijn aan het updaten hoe we de bekeken pagina's tellen om de views van potentiële kopers nauwkeuriger weer te geven.
  • We gaan een weergave tonen van 30 voortschrijdende dagen om u nauwkeurigere gegevens te bieden. Voorheen zag u een weergave van de gehele levensduur van de aanbieding.
  • U zult in een nieuwe rapport nog steeds toegang hebben tot de gegevens van het webverkeer over de afgelopen 2 jaar voor elke aanbieding.

Nauwkeuriger weergave van aantal bezoekers

We willen dat u gegevens hebt over het verkeer naar uw aanbiedingen die zo nauwkeurig mogelijk laten zien hoeveel kopers uw aanbiedingen hebben gezien. In april 2022 passen we daarom de manier aan waarop we het aantal bezoekers per pagina tellen en rapporteren. We zorgen er zo voor dat de cijfers zo nauwkeurig en relevant mogelijk zijn. 

De huidige aantallen bekeken pagina's op uw aanbiedingen tellen verschillende soorten verkeer, waaronder een aanzienlijke hoeveelheid “niet-menselijk verkeer”. Dit kunnen bijvoorbeeld zogenaamde bots zijn die websites scannen en nu goed zijn voor ongeveer 40% van het internetverkeer*. U vindt meer informatie over “niet-menselijk verkeer” en bots in onze veelgestelde vragen.

Dit “niet-menselijk verkeer” wordt momenteel meegeteld in het aantal keer dat webpagina’s zijn bekeken, maar vertegenwoordigt natuurlijk geen echte shoppers en zal ook niet leiden tot een verkoop. Recente analyse heeft aangetoond dat dit verkeer de cijfers voor het aantal bekeken pagina’s enorm verhoogd.  

Als onderdeel van eBay’s voortdurende inspanningen om u betere gegevens te bieden om uw bedrijf te runnen, werken we aan een manier om dit “niet-menselijk verkeer” niet mee te laten tellen in het aantal keer dat uw pagina’s worden bekeken. Hierdoor krijgt u een nauwkeuriger overzicht van het aantal potentiële kopers die uw aanbiedingen bezoeken.

Hoewel de hoeveelheid “niet-menselijk verkeer” aanzienlijk is op het internet, verschilt dit per rubriek en product. Als gevolg hiervan zullen de meeste verkopers een grote daling zien in het aantal keer dat de pagina’s zijn bekeken. De impact van het uitfilteren van “niet-menselijk verkeer” kan variëren. Het belangrijkste is dat het daadwerkelijke aantal verkeer van potentiële kopers naar aanbiedingen niet zal veranderen. We werken alleen het type verkeer bij dat we tellen voor het aantal keer dat een pagina is bekeken om de weergave van potentiële kopers nauwkeuriger weer te geven.

Tellingen van paginabezoeken op basis van deze benadering zijn al enige tijd beschikbaar in het verkeersrapport van de Verkopershub en in de rapporten met Promotie-aanbiedingen. De hierboven beschreven wijzigingen zorgen voor meer consistentie in de manier waarop paginaweergaven op eBay worden geteld en weergegeven. 

*Statista, Global share of human and bot web traffic 2019-2020

Totale aantal bezoekers nu per 30 dagen

Uw aanbiedingen worden momenteel weergegeven met het totaal aantal bezoekers sinds de aanbieding is opgezet. Belangrijke informatie over recente trends vallen hierbij weg. Binnenkort veranderen we de weergave van het aantal bezoekers naar een periode van 30 dagen. We voegen ook een nieuw rapport toe met gegevens over webverkeer, zodat u het aantal bezoeken aan de webpagina over de laatste 2 jaar kunt bekijken.

Door deze periode in te korten naar 30 dagen, is het gemakkelijker voor u om trends te ontdekken in de periode dat deze plaatsvinden en bovendien kunt u uw aanbiedingen aanpassen zodat ze optimaal presteren.

Een nieuw rapport met webverkeer van de laatste 2 jaar

Informatie van de laatste 30 dagen maakt het gemakkelijker om trends te ontdekken en aanbiedingen te optimaliseren. We zijn ons er echter van bewust dat sommige verkopers liever gegevens hebben die een langere periode omspannen. Daarom zal er een rapport beschikbaar zijn waarin wordt aangegeven hoeveel bezoekers uw individuele aanbiedingen hebben bezocht over de laatste 2 jaar. 

Het nieuwe rapport zal een uitsplitsing laten zien van het aantal bezoekers, inclusief trends gedurende die tijd, voor elke individuele aanbieding. U zult ook de mogelijkheid hebben om te filteren op paginaweergaven over verschillende periodes tot de afgelopen 2 jaar.

U heeft binnenkort toegang tot dit rapport door te klikken op het aantal bezoekers die u op uw pagina Actieve Aanbiedingen ziet.

Volgende stappen

U hoeft geen actie te ondernemen. Eind april beginnen we met het uitrollen van de nieuwe methode om het aantal bezoekers per pagina te tellen. Wanneer uw aanbiedingen worden bijgewerkt naar de nieuwe weergave, ziet u meldingen op uw pagina Actieve en Onverkochte aanbiedingen.

Veelgestelde vragen

We geloven dat u dankzij deze verandering de best mogelijke gegevens ontvangt om de prestaties van uw aanbiedingen te evalueren en te optimaliseren. Door meer “niet-menselijk verkeer” uit het aantal bezoeken aan uw aanbiedingen te filteren, krijgt u een duidelijker beeld van het aantal echte personen die uw aanbiedingen bezoeken. Hierdoor krijgt u ook een beter overzicht van uw potentieel om te verkopen. 

“Niet-menselijk verkeer” verwijst naar al het verkeer dat niet afkomstig is van echte personen. Uw aanbiedingen worden bekeken door ander verkeer, waaronder zogenaamde “bots”.

Een bot is een machine die de pagina bekijkt, dus niet een daadwerkelijk persoon. Botverkeer bestaat overigens op het hele internet. Dit verkeer is echter niet in het voordeel van verkopers en leidt niet tot verkopen. Daarom proberen we zo veel mogelijk botverkeer te filteren uit het aantal keer dat uw pagina’s of aanbiedingen worden bekeken.

Er is geen verandering in het aantal kopers op eBay of het aantal kopers dat uw aanbiedingen bezoekt. De verandering in het aantal bekeken pagina’s is het gevolg van een nieuwe manier om weergaven te tellen, waarbij “niet-menselijk verkeer” wordt gefilterd.

Nee. Het aantal bekeken aanbiedingen wordt nooit gebruikt bij de berekening van de kosten, inclusief de kosten voor Promotie-aanbiedingen en verkoopkosten.