3 min overzicht

Feedback geven voor verkopers

Feedback is een goede manier om uw ervaring met een verkoper op eBay te beoordelen. Uw feedback is belangrijk omdat het andere kopers kan helpen beslissen of ze een object van de verkoper kopen.

Telkens wanneer u iets op eBay koopt, kunt u een positieve, neutrale of negatieve beoordeling over uw ervaring geven. U kunt ook een opmerking toevoegen over uw ervaring, foto's toevoegen of specifieke aspecten van de transactie beoordelen, zoals of het object op tijd is aangekomen, de juistheid van de beschrijving van het object, de verzendkosten en de communicatie van de verkoper. Naast uw feedback wordt 'Geverifieerde aankoop' weergegeven om andere kopers te laten weten dat uw feedback betrekking heeft op een aankoop die op eBay is voltooid.

Tip
Als u een probleem met uw bestelling hebt, raden we u aan contact op te nemen met de verkoper voordat u negatieve feedback geeft. Positieve beoordelingen en feedback helpen verkopers om meer objecten te verkopen, dus ze werken meestal graag met u samen om uw probleem op te lossen.

U vindt alles wat u moet weten over het geven van feedback in de onderstaande gidsen, bijvoorbeeld hoe u feedback kunt bekijken en zo nodig kunt wijzigen.

Geschillen rond feedback met verkopers afhandelen

Als de verkoper vindt dat uw feedback niet eerlijk is, kan hij of zij u vragen om uw feedback te wijzigen. Lees hoe u in dat geval kunt reageren.

Feedback voor verkopers bekijken en wijzigen

Ontdek hoe u al uw feedback voor verkopers kunt bekijken en hoe u eerder gegeven feedback kunt opvolgen, wijzigen of aanvullen met commentaar.

Feedbackbeleid

Hoewel feedback is bedoeld als een open forum, hebben we regels en beleid om opbouwend, eerlijk gebruik te waarborgen.

Veelgestelde vragen

Hoe geef ik feedback?

Nadat u een aankoop hebt gedaan, sturen we u een e-mail om u eraan te herinneren feedback te geven voor uw verkoper.

U kunt ook feedback geven via uw aankoopgeschiedenis - nieuw venster of tabblad

U kunt dan het volgende doen:

  • Een algemene beoordeling selecteren: positief, neutraal of negatief
  • Aspecten van de transactie beoordelen, bijvoorbeeld of het object op tijd is aangekomen, de nauwkeurigheid van de objectbeschrijving, de verzendkosten en de communicatie met de verkoper
  • Commentaar schrijven over uw ervaring
  • Tot 5 foto's toevoegen van het object dat u hebt gekocht

U kunt ook alle feedback bekijken die u hebt gegeven of ontvangen in uw feedbackprofiel. Hier kunt u ook feedback opvolgen en reageren op feedback.

 
Wanneer kan ik feedback geven?

U kunt tot 60 dagen na de datum waarop u het object hebt ontvangen of na de verwachte leveringsdatum feedback geven, wat het eerst komt. Als er geen verwachte leveringsdatum wordt vermeld, hebt u tot 90 dagen vanaf het moment dat u uw aankoop hebt voltooid, om feedback voor de verkoper achter te laten.

U moet uw account minstens 5 dagen hebben om feedback te kunnen geven.

 
Waarom moet ik feedback geven?

Door feedback te geven voor een verkoper, geeft u uw mening en laat u andere kopers weten wat uw ervaring is. Uw feedback wordt gecombineerd met die van anderen om uitgebreide informatie te verzamelen. Hiermee kunt u steeds de beste verkopers vinden wanneer u winkelt.

 
Hoe kan ik de feedbackscore van een verkoper zien?

Wanneer u een aanbieding bekijkt, vindt u de positieve feedbackscore van de verkoper als percentage onder de gebruikersnaam. Als een verkoper bijvoorbeeld een score van 99,5% heeft, betekent dit dat 99,5% van de kopers die feedback heeft achtergelaten een over het algemeen positieve ervaring had met die verkoper.

Lees meer over verkopersbeoordelingen.

 
Wat gebeurt er als ik negatieve feedback geef?

Negatieve feedback wordt een permanent onderdeel van de gegevens van een verkoper en kan zijn of haar reputatie en bedrijf schaden. Probeer zo mogelijk met de verkoper te werken om eventuele problemen met transacties op te lossen voordat u negatieve feedback geeft.

Als u besluit negatieve feedback te geven, zorg er dan voor dat deze eerlijk en feitelijk correct is en specifiek betrekking heeft op de transactie.

Verkopers reageren vaak op negatieve feedback en kunnen contact met u opnemen om te proberen het probleem op te lossen.

 
Hoe worden feedbackscores berekend?

Na elke transactie kunnen leden een positieve, negatieve of neutrale beoordeling geven om hun algemene ervaring te omschrijven.

We gebruiken deze beoordelingen om feedbackscores te bepalen. In de meeste gevallen krijgen leden:

  • +1 punt voor elke positieve beoordeling
  • Geen punten voor elke neutrale beoordeling
  • -1 punt voor elke negatieve beoordeling
 
Hoe werkt feedback als ik meerdere objecten van dezelfde verkoper koop?

U moet feedback geven voor elke transactie. Houd er rekening mee dat uw eigen feedbackscore anders wordt berekend, afhankelijk van het feit of de verkopen in dezelfde week hebben plaatsgevonden. Voor feedbackdoeleinden definiëren we een week van maandag tot en met zondag (Pacific Time).

Als de verkopen in verschillende weken hebben plaatsgevonden, kan elke beoordeling een feedbackscore met 1 punt beïnvloeden. Een positieve beoordeling verhoogt de feedbackscore met 1 punt. Een negatieve beoordeling verlaagt de feedbackscore van een verkoper met 1 punt.

Als de verkopen in dezelfde week hebben plaatsgevonden, verhogen we uw feedbackscore met 1 punt, ongeacht het aantal positieve beoordelingen dat u binnen die week van de verkoper hebt ontvangen.

 
Verwijdert of wijzigt eBay ooit feedback?

In sommige situaties kunnen we feedback voor verkopers verwijderen of aanpassen wanneer ze geen schuld hebben. Ga naar Verkoperprestaties en feedbackbeleid voor meer informatie.

Als we een lid schorsen, verwijderen we bovendien alle neutrale of negatieve feedback die hij of zij op anderen heeft gegeven. We verwijderen de feedback van een koper ook als deze niet voor een object betaalt of onze beleidsregels en richtlijnen schendt.

 
Kan iedereen feedback geven?

U moet een eBay-account hebben om feedback achter te laten nadat u een object hebt gekocht.  Als u hebt betaald als bezoeker, kunt u geen feedback geven over uw ervaring.

 
Was dit artikel nuttig?

Verwante hulponderwerpen