5 min artikel

Annuleringsbeleid voor bestellingen

We begrijpen dat het kan voorkomen dat een bestelling moet worden geannuleerd. Kopers kunnen een annulering aanvragen, maar in het algemeen kunnen alleen verkopers een bestelling annuleren. We raden verkopers aan om annuleringsverzoeken van kopers te accepteren zolang het object nog niet is verzonden.

Wanneer een verkoper een bestelling kan annuleren

Een verkoper kan een bestelling annuleren als:

  • De koper vraagt om de bestelling te annuleren en de verkoper het object nog niet heeft verzonden.
  • De koper niet op tijd heeft betaald.
  • De koper het verkeerde verzendadres heeft gebruikt toen hij of zij de aankoop voltooide.
  • Het object niet op voorraad is (dit leidt tot een transactieprobleem).

Verkopers kunnen een bestelling niet annuleren als de koper heeft gemeld dat het object niet is aangekomen of een retouraanvraag heeft geopend.

Wanneer een koper meer dan één object koopt, wordt de hele bestelling geannuleerd. Verkopers kunnen geen afzonderlijke objecten annuleren wanneer meerdere objecten zijn gekocht als onderdeel van dezelfde bestelling.

Acties en termijnen voor annuleringen van bestellingen

Actie

Termijn

Door de koper aangevraagde annuleringen:

 

De koper vraagt om een bestelling te annuleren


Meer weten over hoe kopers kunnen verzoeken om annulering van een bestelling?

Op zijn laatst:

  • 60 minuten vanaf het moment waarop de koper de aankoop van het object vastlegt. Dat is een van de volgende momenten:
    • De koper kiest Nu kopen in een aanbieding en betaalt voor het object of selecteert Aankoop bevestigen
    • De koper wint een veiling
    • De verkoper accepteert het voorstel van de koper
    • De koper accepteert het voorstel van de verkoper

Als deze termijn is verlopen, kan de koper nog steeds rechtstreeks contact opnemen met de verkoper en vragen of de bestelling kan worden geannuleerd.

De verkoper reageert op de aanvraag van de koper

Op zijn laatst:

  • 3 kalenderdagen na de aanvraagdatum

Als de koper voor de bestelling heeft betaald en de verkoper niet binnen deze termijn reageert, sluiten we de aanvraag en wordt de bestelling niet geannuleerd.

 

Als de koper niet voor de bestelling heeft betaald en de verkoper niet binnen deze termijn reageert, accepteren we de annulering automatisch.

Door verkoper gestarte annuleringen:

De verkoper annuleert een bestelling


Meer weten over hoe verkopers een bestelling kunnen annuleren?

Op zijn laatst:

  • 30 kalenderdagen nadat de verkoper bericht heeft ontvangen dat het object is verkocht

Als de koper niet betaalt, kan de verkoper de bestelling na 4 kalenderdagen annuleren.


Meer weten over het oplossen van onbetaalde objecten met kopers?

Als een annulering is gestart, maar niet binnen 30 dagen is opgelost, sluiten we de aanvraag automatisch.

Terugbetalingen

Als de koper de betaling op eBay heeft voltooid en de verkoper de bestelling annuleert, wordt een volledige terugbetaling overgemaakt aan de oorspronkelijke betalingsmethode van de koper.

Als de betaling niet op eBay is voltooid en de verkoper de bestelling annuleert (de koper heeft bijvoorbeeld contant betaald of met een cheque), is de verkoper verantwoordelijk voor de terugbetaling aan de koper.

Misbruik maken van het annuleringsproces voor bestellingen

Verkopers mogen geen misbruik maken van het annuleringsproces voor bestellingen. Een verkoper mag nooit een bestelling annuleren en een verkeerde annuleringsreden kiezen, bijvoorbeeld door ten onrechte te zeggen dat de koper niet heeft betaald. Meer weten over ons beleid voor onbetaalde objecten?

Alle activiteiten op eBay moeten in overeenstemming zijn met dit beleid, de eBay-gebruikersovereenkomst en alle toepasselijke wetten, evenals met de rechten van derden. Als dit niet gebeurt, kan eBay actie ondernemen in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving en de eBay-gebruikersovereenkomst, en kan eBay hiertoe zelfs wettelijk worden verplicht. Dergelijke acties kunnen bestaan uit, maar zijn niet beperkt tot: het verwijderen van de aanbieding of andere inhoud, het geven van een waarschuwing, het beperken van activiteiten of het opschorten van het account.

Overige voorwaarden en gerelateerd beleid

Was dit artikel nuttig?