Meer informatie over het annuleren van een bestelling?
Wanneer een verkoper een bestelling kan annuleren
Een verkoper kan een bestelling annuleren als:
- De koper vraagt om de bestelling te annuleren en de verkoper het object nog niet heeft verzonden.
- De koper niet op tijd heeft betaald.
- De koper het verkeerde verzendadres heeft gebruikt toen hij of zij de aankoop voltooide.
- Het object niet op voorraad is (dit leidt tot een transactieprobleem).
Verkopers kunnen een bestelling niet annuleren als de koper heeft gemeld dat het object niet is aangekomen of een retouraanvraag heeft geopend.
Wanneer een koper meer dan één object koopt, wordt de hele bestelling geannuleerd. Verkopers kunnen geen afzonderlijke objecten annuleren wanneer meerdere objecten zijn gekocht als onderdeel van dezelfde bestelling.
Acties en termijnen voor annuleringen van bestellingen
Actie |
Termijn |
|
Door de koper aangevraagde annuleringen: |
||
De koper vraagt om een bestelling te annuleren
|
Op zijn laatst:
Als deze termijn is verlopen, kan de koper nog steeds rechtstreeks contact opnemen met de verkoper en vragen of de bestelling kan worden geannuleerd. |
|
De verkoper reageert op de aanvraag van de koper |
Op zijn laatst:
Als de koper voor de bestelling heeft betaald en de verkoper niet binnen deze termijn reageert, sluiten we de aanvraag en wordt de bestelling niet geannuleerd.
Als de koper niet voor de bestelling heeft betaald en de verkoper niet binnen deze termijn reageert, accepteren we de annulering automatisch. |
|
Door verkoper gestarte annuleringen: |
||
De verkoper annuleert een bestelling
|
Op zijn laatst:
Als de koper niet betaalt, kan de verkoper de bestelling na 4 kalenderdagen annuleren.
|
Als een annulering is gestart, maar niet binnen 30 dagen is opgelost, sluiten we de aanvraag automatisch.
Terugbetalingen
Als de koper de betaling op eBay heeft voltooid en de verkoper de bestelling annuleert, wordt een volledige terugbetaling overgemaakt aan de oorspronkelijke betalingsmethode van de koper.
Als de betaling niet op eBay is voltooid en de verkoper de bestelling annuleert (de koper heeft bijvoorbeeld contant betaald of met een cheque), is de verkoper verantwoordelijk voor de terugbetaling aan de koper.
Misbruik maken van het annuleringsproces voor bestellingen
Verkopers mogen geen misbruik maken van het annuleringsproces voor bestellingen. Een verkoper mag nooit een bestelling annuleren en een verkeerde annuleringsreden kiezen, bijvoorbeeld door ten onrechte te zeggen dat de koper niet heeft betaald. Meer weten over ons beleid voor onbetaalde objecten?
Alle activiteiten op eBay moeten in overeenstemming zijn met dit beleid, de eBay-gebruikersovereenkomst en alle toepasselijke wetten, evenals met de rechten van derden. Als dit niet gebeurt, kan eBay actie ondernemen in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving en de eBay-gebruikersovereenkomst, en kan eBay hiertoe zelfs wettelijk worden verplicht. Dergelijke acties kunnen bestaan uit, maar zijn niet beperkt tot: het verwijderen van de aanbieding of andere inhoud, het geven van een waarschuwing, het beperken van activiteiten of het opschorten van het account.
Overige voorwaarden en gerelateerd beleid
- Als een bestelling is geannuleerd, kan dit niet ongedaan worden gemaakt.
- Een verkoper komt mogelijk in aanmerking voor crediteringen van kosten voor geannuleerde bestellingen.
- Het kopen van een object of een bod op een veiling op eBay is een verbintenis om een aankoop te voltooien. Kopers moeten binnen 4 kalenderdagen voor objecten betalen, anders kan de verkoper de bestelling annuleren. Als kopers te veel geannuleerde bestellingen voor onbetaalde objecten hebben, kunnen er maatregelen tegen hen worden genomen, zoals beschreven in ons beleid voor onbetaalde objecten en ons beleid voor misbruik door kopers.
- Een koper kan nog steeds feedback op een geannuleerde transactie geven, tenzij de bestelling is geannuleerd omdat de koper niet voor het object heeft betaald. Meer weten over ons beleid voor onbetaalde objecten?
- Een bestelling annuleren omdat het object niet op voorraad is, leidt tot een transactieprobleem, omdat verkopers verantwoordelijk zijn voor het leveren van de objecten die ze hebben verkocht. Meer informatie over de factoren die van invloed zijn op het prestatieniveau van een verkoper?
- Als de koper heeft betaald en de verkoper de annuleringsaanvraag van de koper afwijst of er niet op antwoordt, moet de koper wachten tot het object is gearriveerd en dan een retouraanvraag starten.
- Als u een zakelijke verkoper bent, hebben kopers in de EU en het Verenigd Koninkrijk het recht op intrekking. Meer weten over de EU-richtlijn Consumentenrechten - wordt geopend in een nieuw venster of tabblad en het beleid voor consumentenbescherming van het Verenigd Koninkrijk - wordt geopend in een nieuw venster of tabblad?