Hulp
Hulp
Zoeken in Hulppagina's (Zoekt niet naar objecten of producten) Zoekentips
Zoeken in hulp

Geld-terug-garantie van eBay

 

De Geld-terug-garantie van eBay beschermt de koper als een gekocht object niet wordt geleverd (“niet-ontvangen object"), als een object sterk afwijkt van de beschrijving van de verkoper of als de koper geen terugbetaling of een onvolledige terugbetaling ontvangt na een retourzending.

Hoe kunt u de Geld-terug-garantie van eBay aanvragen?

De koper moet een retourzending openen of rechtstreeks aan eBay melden dat een object niet is ontvangen binnen de termijn die hieronder is opgegeven. Raadpleeg voor stapsgewijze instructies Wat u moet doen als u een object dat u hebt gekocht niet ontvangt of Een object retourneren.

Nadat een aanvraag is geopend, heeft de verkoper 3 werkdagen om op de koper te reageren met een oplossing. Als de verkoper geen oplossing aanbiedt of de koper niet tevreden is met de oplossing, kan de koper gebruikmaken van de Geld-terug-garantie van eBay door eBay te vragen om in te grijpen.

Als de koper geen claim onder de Geld-terug-garantie van eBay verzendt binnen 30 dagen na het melden van het probleem aan de verkoper, wordt de aanvraag automatisch gesloten.

De koper kan slechts één aanvraag per transactie verzenden. Een aanvraag onder de Geld-terug-garantie van eBay kan verschillende objecten dekken, bijv. als de koper 3 objecten heeft gekocht, maar 2 van deze objecten niet heeft ontvangen.

Voor niet-ontvangen objecten en objecten die niet overeenkomen met de beschrijving

De koper moet het probleem binnen 30 dagen melden aan de verkoper. De periode begint nadat de leveringsdatum die wordt weergegeven op eBay is verstreken.

Voor problemen met retourzendingen

Retouraanvragen moeten binnen 30 dagen na de leveringsdatum die wordt weergegeven op eBay worden ingediend door de koper of binnen de retourtermijn die is toegestaan door de verkoper, indien dit langer is.

Als een gevolgd object naar de verkoper wordt geretourneerd, heeft de verkoper 3 werkdagen vanaf de leveringsdatum om een terugbetaling uit te voeren. Als de verkoper dit niet doet, kan de koper een claim onder de Geld-terug-garantie van eBay indienen binnen 10 werkdagen nadat de terugbetalingsperiode is verlopen.

Wanneer is de Geld-terug-garantie van eBay van toepassing?

Als de claim onder de Geld-terug-garantie van eBay wordt toegekend, ontvangt de koper de volledige aankoopprijs en de oorspronkelijke verzendkosten (verzendkosten voor retourzendingen worden niet terugbetaald). In aanmerking komende artikels zijn gemarkeerd met het symbool van de Geld-terug-garantie van eBay op de objectpagina. 

Veilige betalingsmethoden

De Geld-terug-garantie van eBay is alleen van toepassing op transacties van verkopers die gebruikmaken van de nieuwe beheerde betalingen op eBay. In dit geval zijn alle aangeboden betalingsmethoden gedekt door de Geld-terug-garantie van eBay en ziet u het symbool van de Geld-terug-garantie van eBay op de objectpagina. Transacties van verkopers die geen nieuwe beheerde betalingen op eBay gebruiken, worden uitgesloten van de Geld-terug-garantie van eBay.

Opmerking: wanneer de koper het object koopt, moet hij/zij de volledige aankoopprijs hebben betaald in één betaling (geen termijnen, geen contant geld, geen aanbetalingen, geen stortingen, geen uitgestelde betalingen).

Uitzonderingen - objecten uitgesloten van de Geld-terug-garantie van eBay

In principe wordt de aankoop van de meeste objecten gedekt, maar de volgende uitzonderingen zijn van toepassing:

  • Aankoop van onroerend goed (inclusief residentieel vastgoed)

  • Aankoop van bedrijven of delen van bedrijven (inclusief objecten en vorderingen die deel uitmaken van een bedrijf of een bedrijfsovername)

  • Aankopen van voertuigen (inclusief motorvoertuigen, motorfietsen, vliegtuigen en boten)

  • Aankopen van op maat gemaakte objecten (tenzij een klacht werd ingediend voor niet-ontvangen objecten)

  • Aankopen van immateriële of digitaal geleverde objecten

  • Diensten

  • Aankopen van productiemachines

  • Kasequivalenten (inclusief vouchers, prepaidkaarten en reistickets)

  • Objecten die door de koper naar een ander adres worden doorgestuurd na de oorspronkelijke levering

Bereik - Dekking door de Geld-terug-garantie van eBay

De koper kan genieten van de Geld-terug-garantie van eBay in de volgende gevallen:

Object niet ontvangen

Als de koper een object niet heeft ontvangen, moet hij/zij een aanvraag indienen om het niet-ontvangen object te melden. De verkoper moet binnen 3 werkdagen de aanvraag van de koper verwerken en trackinggegevens en updates over de verzending van het object verstrekken, of een terugbetaling uitvoeren. Als het probleem niet is opgelost en de koper de Geld-terug-garantie van eBay gebruikt, vraagt eBay de verkoper om een bewijs van succesvolle, tijdige levering aan het adres van de koper, verstrekt tijdens de afhandeling in overeenstemming met dit beleid. Als een succesvolle levering niet kan worden bewezen, ontvangt de koper een terugbetaling van de volledige aankoopprijs en de oorspronkelijke verzendkosten.

De Geld-terug-garantie van eBay is niet van toepassing in gevallen waarin een object is zoekgeraakt of beschadigd na levering (bijv. als het is gestolen op de plaats waar het pakket werd opgeslagen).

Object komt niet overeen met de objectbeschrijving

De Geld-terug-garantie van eBay beschermt de koper als een geleverd object aanzienlijk afwijkt van de objectbeschrijving. In dit geval moet de koper een aanvraag verzenden om het object te retourneren. De verkoper moet binnen 3 werkdagen reageren op de klacht van de koper en een oplossing voorstellen, bijv. door een retourzending te aanvaarden of een vervangend object of een terugbetaling aan te bieden. In sommige gevallen aanvaardt eBay automatisch de aanvraag voor retourzending namens de verkoper. Als de koper niet tevreden is met de voorgestelde oplossing van de verkoper, kan hij/zij gebruikmaken van de Geld-terug-garantie van eBay.

Zodra eBay erbij betrokken is, kan eBay de koper vragen om een geverifieerd bewijs om de aanvraag te overwegen en de koper moet het nodige bewijs binnen de tijdslimiet verstrekken. Als eBay erom vraagt, moet de koper, in overeenstemming met dit principe, het object op eigen kosten retourneren en voldoende bewijs van levering aan eBay verstrekken.

Geen terugbetaling ondanks het intrekkingsrecht

De Geld-terug-garantie van eBay beschermt de koper als hij/zij zijn intrekkingsrecht heeft uitgevoerd in overeenstemming met het annuleringsbeleid van de verkoper, maar nog geen tijdige terugbetaling heeft ontvangen of het terugbetalingsbedrag niet correct is.

Om een beslissing te nemen in het voordeel van de koper moet aan de volgende voorwaarden zijn voldaan:

  • Het voorstel van de verkoper bevat de terugbetalingsvoorwaarden en de koper maakt gebruik van zijn intrekkingsrecht.

  • De koper heeft een retourzending aangevraagd via de retourprocedure van eBay. Daarom moet de koper inloggen op zijn eBay-account en een retourzending starten via www.benl.ebay.be (aanvraag voor retourzending).

  • De aanvraag voor retourzending moet worden gedaan binnen de termijn die is opgegeven in het retourbeleid van de verkoper.

  • De koper moet het object retourneren aan de verkoper in dezelfde staat als waarin hij/zij het heeft ontvangen binnen de opgegeven retourtermijn van de verkoper.

  • De koper moet het object als verzonden markeren in de retourprocedure op eBay als deze optie beschikbaar is voor de koper of op verzoek bevestigen dat de verzending is gestart binnen de opgegeven retourperiode en trackinggegevens toevoegen. eBay kan, in overeenstemming met dit principe, een bewijs van levering van de retourzending vragen aan de koper.

Als de koper een object retourneert, heeft de verkoper 2 werkdagen vanaf de leveringsdatum om een terugbetaling uit te voeren. Als de verkoper dit niet doet, kan de koper binnen 10 werkdagen na afloop van de terugbetalingsperiode contact opnemen met eBay en een aanvraag voor kopersbescherming indienen.

Bewijs van levering

Het bewijs van succesvolle, tijdige levering dat de verkoper of koper moet verstrekken, moet aan alle volgende voorwaarden voldoen:

  • Het trackingnummer van de koerierdienst geüpload naar de website vóór de leveringsdatum die wordt weergegeven op eBay

  • De leveringsstatus "Geleverd" (of gelijkwaardig, afhankelijk van het land waarnaar het object werd geleverd)

  • Datum van levering

  • Adres van de ontvanger - Voor verkopers moet het adres van de ontvanger ten minste dezelfde postcode bevatten (of internationaal equivalent) als het adres van de koper op de pagina Aankoopgegevens. Bij het uitvoeren van een retourzending moeten kopers minstens kunnen tonen dat de postcode (of het internationale equivalent) overeenkomt met het adres van de verkoper op eBay in de details van de retourzending.

  • Voor verkopersbescherming is een getekend bewijs vereist bij verzending als het totaalbedrag voor een bestelling minimaal 550 EUR bedraagt. Het totaalbedrag van de bestelling is het totaal van het/de verkochte object(en), plus de verzendkosten en eventuele belastingen.

  • Voor kopersbescherming op een retourzending is een getekend ontvangstbewijs vereist als de totale waarde van het/de geretourneerde object(en) 550 EUR of meer bedraagt.

Meer informatie over Vereisten voor handtekeningbevestiging.

Kopers en verkopers verlenen eBay het recht om toegang te krijgen tot de verzendgegevens van het koeriersbedrijf dat namens hen wordt gebruikt om de verzending van een object te controleren.

Als de koper een object retourneert dat afwijkt van de beschrijving of omdat hij/zij gebruikmaakt van zijn intrekkingsrecht en hij/zij een retourlabel gebruikt dat door de verkoper is verstrekt zonder tracking van de verzending, is de koper niet verplicht om een bewijs van levering te verstrekken.

Een object retourneren aan de verkoper

Als de koper het object moet retourneren aan de verkoper om te profiteren van de Geld-terug-garantie van eBay, geldt het volgende:

  • De koper is verplicht de goederen in ongewijzigde staat te retourneren en is verantwoordelijk voor elk verlies in waarde van een object als dit verlies in waarde het resultaat is van verwerking die niet noodzakelijk is voor het controleren van de kwaliteit en functionaliteit van het object. Als aan bepaalde voorwaarden is voldaan, kan de verkoper het bedrag van de waardevermindering aftrekken en slechts een gedeeltelijke terugbetaling uitvoeren. U kunt meer informatie vinden over de staat van geretourneerde objecten.

  • De verkoper is verplicht de retourzending te aanvaarden naar het adres dat eBay heeft opgegeven in de details van de retourzending.

  • Als het artikel niet overeenkomt met de objectbeschrijving, komen de kosten voor de retourzending ten laste van de verkoper.

De kosten voor retourzending kunnen afzonderlijk worden toegevoegd aan de factuur van de verkoper, als:

  • De verkoper de koper toestemming heeft gegeven om een retourlabel van eBay te gebruiken

  • eBay de koper een retourlabel heeft verstrekt omdat de verkoper geen of een alternatieve retourmethode heeft opgegeven.

Wanneer een object niet aan de verkoper is geretourneerd

We kunnen de koper terugbetalen en een vergoeding aanvragen van de verkoper zonder dat de koper het object moet retourneren als het object niet consistent is met de aanbieding en:

  • De verkoper niet heeft gereageerd op een aanvraag voor retourzending, een aanvraag voor retourzending niet heeft aanvaard of geen retourlabel of een ander type van retourzending heeft verstrekt; of

  • De locatie van het object onjuist is gespecificeerd; of

  • Het gevaarlijk of illegaal is om het object te retourneren; of

  • Het artikel geen waarde meer heeft.

Snelle afhandeling van vragen door de koper

De koper moet tijdig reageren op vragen die door eBay worden gesteld over zijn claim onder de Geld-terug-garantie van eBay. eBay kan een aanvraag afwijzen als de koper niet binnen de vastgestelde deadline reageert. eBay kan deze periode in bijzondere omstandigheden verlengen.

Uitbetaling

Als de claim onder de Geld-terug-garantie van eBay gerechtvaardigd is, ontvangt de koper de aankoopprijs inclusief de oorspronkelijke verzendkosten via zijn oorspronkelijke betalingsmethode.

Ingehouden betalingen, terugbetalingen en kosten

Ingehouden betalingen

Als een koper meldt dat hij/zij een object niet heeft ontvangen, een retourzending aanvraagt, of om hulp van eBay vraagt, kan het geld van een verkoper opzij worden gezet in overeenstemming met de voorwaarden voor betalingsverwerking van de eBay-website waarop het object werd aangeboden.

Terugbetalingen

Als een geschil onder de Geld-terug-garantie van eBay in het voordeel van de koper is beslist, geeft de verkoper eBay toestemming om voor de koper een terugbetaling te regelen en het bedrag van de verkoper te innen. Dit geldt voor de volledige transactie waarin de betaling werd verwerkt door eBay, ongeacht op welke eBay-website het object werd aangeboden. Voor meer informatie over terugbetalingen, raadpleegt u de voorwaarden voor betalingsverwerking voor de website waarop het object werd aangeboden.

Kosten voor de verkoper

Als een verkoper een volledige terugbetaling uitvoert aan een koper voordat eBay wordt gevraagd om in te grijpen, kunnen we de verkoopcommissie crediteren, afhankelijk van het beleid met betrekking tot de creditering van kosten van de site waarop het object werd aangeboden. Plaatsingskosten en andere eBay-kosten worden niet terugbetaald.

De beslissingen van eBay zijn definitief

eBay evalueert alle aanvragen voor de Geld-terug-garantie van eBay met betrekking tot betalingen die worden verwerkt via eBay, rekening houdend met de hier vermelde richtlijnen. Het is aan eBay om te beslissen om een terugbetaling aan de koper uit te voeren. De beslissing is definitief en juridische stappen tegen eBay in verband met deze beslissing zijn uitgesloten.

Kopers en verkopers hebben 30 dagen de tijd om tegen de beslissing in beroep te gaan als zij nieuw bewijs kunnen bezorgen.

De wettelijke en/of contractuele rechten van de koper en verkoper worden niet beïnvloed door de Geld-terug-garantie van eBay en blijven gescheiden van de Geld-terug-garantie van eBay.

eBay treedt niet op als vertegenwoordiger van de koper, verkoper of begunstigde.

Geen meerdere terugbetalingen

Als de verkoper de koper vergoedt voor de aankoopprijs en de verzendkosten, of de koper en verkoper akkoord gaan met een gedeeltelijke terugbetaling, kan de koper geen terugbetaling van eBay eisen.

Kopers kunnen niet hun toevlucht nemen tot meer dan één procedure voor het oplossen van geschillen om een terugbetaling te krijgen. Nadat de koper een verduidelijkingsprocedure (Geld-terug-garantie van eBay, kopersbescherming van PayPal of terugboeking via de respectievelijke betalingsdienst) heeft geselecteerd, mag de koper geen andere procedures gebruiken om het transactieprobleem op te lossen.

Als de koper een terugboeking aanvraagt via de respectievelijke betalingsdienst of een geschil opent onder de kopersbescherming van PayPal, worden alle vragen die de koper mogelijk heeft geopend onder de Geld-terug-garantie van eBay voor deze transactie onmiddellijk gesloten. Hetzelfde geldt als de koper al een terugbetaling van een andere bron heeft ontvangen, bijv. van de creditcardmaatschappij.

Frauduleuze claims

Wanneer een koper deelneemt aan activiteiten die worden beschreven in het beleid voor kooppraktijken, kunnen verschillende acties tegen de koper worden ondernomen. De koper kan bijvoorbeeld zijn recht op de voordelen van de Geld-terug-garantie van eBay verliezen, een waarschuwing ontvangen of worden verhinderd om retourzendingen of terugbetalingen aan te vragen op eBay of geschillen onder kopersbescherming te melden. Het is ook mogelijk om de eBay-account te blokkeren. In deze gevallen kunnen kopers uiteraard nog steeds een retourzending aanvragen buiten eBay.

De volgende activiteiten worden als verboden beschouwd:

  • Een koper opent tweemaal een aanvraag en gebruikt hiervoor andere kopersbeschermingsprogramma's.

  • Een koper gaat akkoord met de verkoper dat hij/zij een lagere objectwaarde aangeeft, zodat de douaneheffingen worden bespaard.

  • Een koper start een terugboeking na ontvangst van een terugbetaling.

  • Een koper beweert dat hij/zij geen object heeft ontvangen, hoewel de aankoopgegevens laten zien dat het object is afgeleverd op het adres van de koper.

  • Een koper verklaart foutief dat een object niet overeenkomt met de beschrijving.

  • Een koper retourneert een ander object dan het oorspronkelijk ontvangen object.

  • Een koper gebruikt of beschadigt een object en retourneert het vervolgens.

Kopers die frauduleus een claim indienen, zijn onderworpen aan de voorwaarden van de Gebruikersovereenkomst. Bovendien behoudt eBay zich het recht voor om kopers uit te sluiten van de Geld-terug-garantie van eBay als er concrete aanwijzingen van onjuist gebruik zijn.

Internationale transacties

Als een verkoper een object te koop aanbiedt met een internationale verzendoptie (zoals wereldwijde verzending), kan het object worden verkocht aan een koper op een andere eBay-site dan die van de originele aanbieding van de verkoper. Voor kopersbescherming gelden het respectievelijke kopersbeschermingsprogramma en de principes ervan, die bestaan op de eBay-site waarop de verkooptransactie plaatsvond.

U vindt meer informatie over internationaal verkopen in het Internationaal verkoopbeleid.

Beschikbaarheid van de Geld-terug-garantie van eBay

eBay behoudt zich het recht voor om de Geld-terug-garantie van eBay onafhankelijk en zonder opgave van redenen te wijzigen of te annuleren. Als eBay de Geld-terug-garantie van eBay annuleert, worden alle open aanvragen verwerkt tot de definitieve beslissing.

Kopersbescherming is beschikbaar op de volgende eBay-websites:

Geld-terug-garantie van eBay:

Kopersbescherming van eBay:

Kopersgarantie van eBay:

Contacteer ons

Hebt u nog vragen? Wij helpen u graag verder.

 Contacteer ons