5 min artikel

Verkoperniveaus en prestatienormen

We vinden het enorm belangrijk dat kopers een uitstekende service krijgen van al onze verkopers. Onze verkoperniveaus en prestatienormen helpen u uw prestaties te volgen en kopers zorgeloos te laten winkelen.

Verkoperniveaus

We beoordelen uw verkoperprestaties op de 20ste van elke maand. Op basis van uw verkoopgeschiedenis en de kwaliteit van de service aan uw kopers wijzen we een van de volgende verkoperniveaus toe:

  • Topverkoper: u bent een van de beste verkopers op eBay, biedt klanten een uitstekende ervaring en voldoet aan bepaalde andere criteria
  • Uitstekend: u voldoet aan onze minimumnorm voor verkopers en zorgt goed voor uw klanten
  • Ondermaats: u voldoet niet aan onze minimumnorm voor verkopers

Tip
Bekijk uw Verkoperprestaties - nieuw venster of tabblad om uw niveau te controleren. Als uw niveau Ondermaats is, vindt u informatie over hoe u dit kunt verbeteren.

Hoe worden mijn prestaties beoordeeld?

Uw verkoperniveau wordt berekend door uw percentage transactieproblemen, gesloten geschillen zonder oplossing en te late leveringen te bekijken.

Meer informatie over de gevolgen van deze cijfers voor uw verkopersbeoordeling vindt u in ons artikel over normen voor verkoperprestaties.

Percentages transactieproblemen

Een van de belangrijkste graadmeters voor uw verkoperprestaties is uw percentage transactieproblemen. We voegen een transactieprobleem toe aan uw account als u de aankoop van een koper annuleert, ongeacht of u het object niet meer op voorraad hebt of ervoor hebt gekozen om het niet te verzenden. We rekenen ook een transactieprobleem voor een gesloten geschil zonder oplossing van de verkoper.

Voorkom als volgt teleurstelling bij kopers en transactieproblemen wegens een object dat niet op voorraad is:

  • Beheer uw voorraad goed: als uw voorraadniveau verandert, beëindig dan uw aanbieding of werk het aantal zo snel mogelijk bij.
  • Lees ons advies voor herbevoorrading: bekijk op het tabblad Onderzoek in de Verkopershub - nieuw venster of tabblad voor welke aanbiedingen de voorraad laag is.
  • Schakel onze functie Voorraadcontrole - nieuw venster of tabblad in: als u gebruikmaakt van aanbiedingen met meerdere objecten of aanbiedingen met de optie Geldig tot geannuleerd, verbergt deze functie automatisch deze aanbiedingen wanneer de voorraad tot nul is gedaald

Geschillen die zijn gesloten zonder oplossing van de verkoper

Als ons wordt gevraagd om in te grijpen en te helpen bij een geschil over de geld-terug-garantie van eBay en u verantwoordelijk wordt gehouden voor het probleem, leidt dit tot wat we noemen een 'geschil gesloten zonder oplossing van de verkoper'. We tellen dit in uw percentage transactieproblemen mee en ook als een percentage van uw gesloten transacties zonder oplossing.

Voorkom deze geschillen als volgt:

  • Beschrijf uw object nauwkeurig. Gebruik foto's en vermeld specificaties in uw aanbieding zodat kopers precies weten wat ze kunnen verwachten.
  • Neem een duidelijk retour- en betalingsbeleid op in uw aanbieding.
  • Werk samen met uw koper om problemen vlot op te lossen.

Percentages te late leveringen

Voor een uitstekende service aan kopers is het belangrijk dat u uw objecten op tijd verzendt. Het aantal te late leveringen wordt bepaald door het percentage transacties dat u hebt verzonden na de verzendtermijn in uw aanbieding of dat niet op uw geschatte leveringsdatum is geleverd.

We beschouwen een levering pas te laat in de volgende gevallen:

  • Uit de trackinggevens blijkt dat het object na de laatste geschatte leveringsdatum is bezorgd, tenzij er een acceptatiescan binnen uw verzendtermijn is of de koper een tijdige levering heeft bevestigd.
  • De koper bevestigt dat het object na de geschatte leveringsdatum is bezorgd, tenzij er een acceptatiescan binnen uw verzendtermijn is of de levering is bevestigd op de laatste geschatte leveringsdatum

Tip
Feedback heeft geen invloed meer op uw verkoperprestaties. Meer informatie vindt u in ons artikel over antwoorden op ontvangen feedback voor een verkocht object.

Topverkoper worden

Als u topverkoper wordt, betekent dit dat u doorlopend een uitstekende klantenservice levert en u ook in aanmerking komt voor een prominente eBay Premium Service-badge voor in aanmerking komende aanbiedingen.

Als u topverkoper wilt worden, moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • U hebt een eBay-account dat al minstens 90 dagen actief is.
  • U bent ingeschreven als zakelijke verkoper op eBay.ie of eBay.co.uk.
  • In de afgelopen 12 maanden heeft u minstens 100 transacties verricht en een omzet van € 1000 (£ 1000) behaald met kopers in het Verenigd Koninkrijk en Ierland.
  • U voldoet aan het beleid voor verkooppraktijken van eBay.
  • U voldoet aan de vereisten voor het percentage transactieproblemen, het percentage geschillen gesloten zonder oplossing van de verkoper, en het percentage te late zendingen. U vindt de vereisten in de onderstaande tabellen.

Als u aan deze vereisten voor prestatienormen op eBay.co.uk of eBay.ie voldoet, krijgt u bij uw volgende evaluatie automatisch de status Topverkoper.

Aantal transactieproblemen die van invloed zijn op uw beoordeling

Percentage transactieproblemen
Transacties met een of meer van de onderstaande problemen.

Vereisten

Alle verkopers

Topverkopers op eBay

Maximum percentage transacties met problemen

2%

0,5%

Maximum aantal unieke kopers betrokken bij problemen voordat het percentage van invloed is op de verkoperstatus

4

3


Geschillen die zijn gesloten zonder oplossing van de verkoper
Geschillen waarbij eBay is gevraagd het geschil te beoordelen en de verkoper verantwoordelijk is gehouden. (Dit is van toepassing nadat het account het maximum aantal geschillen heeft overschreden.)

Vereisten

Alle verkopers

Topverkopers op eBay

Maximum percentage door eBay gesloten geschillen zonder oplossing van de verkoper

0,3%

0,3%

Maximum aantal geschillen dat is gesloten zonder oplossing van de verkoper

2

2


Percentage te late leveringen
Transacties waarbij u het object niet binnen uw verzendtermijn hebt verzonden of het object is geleverd na de geschatte leveringsdatum.

Vereisten

Topverkopers op eBay

Maximum percentage transacties dat te laat is verzonden

5%

Maximum aantal transacties dat te laat is verzonden

5

Meer weten over onze normen voor verkoperprestaties?

Als uw verkoperniveau Ondermaats is

Uw verkoperniveau kan dalen tot Ondermaats als uw percentage transactieproblemen boven 2% ligt of als uw percentage gesloten geschillen zonder oplossing van de verkoper hoger is dan 0,3%.

Kopers kunnen niet zien dat uw verkoperniveau Ondermaats is. Het betekent echter wel dat u niet voldoet aan een of meer van onze minimumnormen voor verkopers op eBay. Daarom gaan we uw algehele accountgeschiedenis beoordelen en kunnen we beperkingen op uw account plaatsen.

Het niveau Ondermaats kan de volgende gevolgen hebben:

  • Uw objecten worden mogelijk lager in zoekresultaten geplaatst.
  • We kunnen uw account en gerelateerde accounts verkoopbeperkingen opleggen of voorkomen dat u een nieuwe account maakt.
  • Betalingen van uw verkopen kunnen worden geblokkeerd.
  • Er kunnen hogere verkoopcommissies in rekening worden gebracht. Bekijk ons artikel Kosten voor zakelijke verkopers voor meer informatie.
  • U kunt niet langer de tool Promotie-aanbiedingen gebruiken, nieuwe campagnes maken en bestaande campagnes bewerken.
  • Als uw niveau langer dan 60 dagen Ondermaats is, kan uw eBay-winkel naar het basisniveau worden verlaagd.
  • U kunt geen bedrag inhouden op de terugbetaling van de koper als een object gebruikt of beschadigd is geretourneerd.

We leggen doorgaans pas permanente verkoopbeperkingen op wanneer uw account ten minste 2 opeenvolgende maanden als Ondermaats is beoordeeld. We kunnen wel op elk moment actie ondernemen als er dringende problemen zijn met uw account, bijvoorbeeld als we fraude hebben ontdekt of als uw verkooppraktijken de ervaring van kopers kunnen schaden. De maatregelen die we nemen, staan in verhouding tot de aard van het gevonden probleem en zijn redelijkerwijs vereist om de belangen van alle eBay-gebruikers en eBay als provider van de services te beschermen.

Als we beperkingen op uw account toepassen, informeren we u hierover in een e-mail. Raadpleeg ons beleid voor normen voor verkoperprestaties voor meer informatie over welke stappen u kunt nemen om te verbeteren.

Gedetailleerde verkopersbeoordelingen

Voor meer informatie over de prestaties van een verkoper kunnen kopers ook uw gedetailleerde verkopersbeoordelingen bekijken. Dit is een overzicht van hoe u door uw koper bent beoordeeld op de volgende gebieden:

  • Objectbeschrijving: hoe nauwkeurig was het object beschreven?
  • Communicatie: hebt u goed met uw koper gecommuniceerd?
  • Verzendtijd: hoe snel hebt u het object verzonden?
  • Verzend- en verwerkingskosten: waren de kosten redelijk?

U kunt uw gedetailleerde verkopersbeoordelingen bekijken door het nummer tussen haakjes naast uw gebruikersnaam te selecteren. U ziet hier sterren naast de vier verschillende gebieden, waarbij één ster staat voor de laagste beoordeling en vijf sterren voor de hoogste beoordeling.

Uw verkoperprestatieniveau wordt beïnvloed door uw percentage transactieproblemen, gesloten geschillen zonder oplossing van de verkoper, en te late leveringen.

Was dit artikel nuttig?

Verwante hulponderwerpen