4 min artikel

Kosten voor retourzendingen voor verkopers

Wie de kosten voor een retourzending betaalt - u of de koper - hangt af van de reden waarom de koper het object retourneert en uw retourbeleid.

Lees onze populairste vragen en antwoorden over hoe u de kosten voor retourzendingen voor door u verkochte objecten kunt afhandelen. Meer informatie vindt u ook in ons volledige artikel hieronder.

Ik accepteer geen retourzendingen. Waarom moet ik voor een retourlabel betalen?

Als de koper een object retourneert omdat het beschadigd of defect is, of omdat het niet overeenkomt met de objectbeschrijving, kan hij of zij het gratis retourneren met de Geld-terug-garantie van eBay. Dat betekent dat u de retourzending moet accepteren en de kosten van de retourzending moet betalen, zelfs als u normaal gesproken geen retourzendingen aanbiedt.

eBay kan namens u automatisch een retouraanvraag van een koper accepteren als er een eBay-verzendlabel beschikbaar is. Zodra u het object hebt ontvangen, heb u twee werkdagen om dit te beoordelen en een terugbetaling te doen. U kunt ook eBay vragen om in te grijpen.

Wat gebeurt er als het object tijdens de retourzending wordt beschadigd?

Als de koper een object retourneert, is het zijn of haar verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat het goed is verpakt en beschermd tijdens de levering. Als het object beschadigd raakt terwijl het naar u wordt teruggestuurd, komt u misschien in aanmerking om een bedrag in te houden op de terugbetaling van de koper. Zie onze richtlijnen voor gedeeltelijke terugbetaling voor meer informatie.

Wat gebeurt er als het object tijdens de retourzending zoekraakt?

In het algemeen is degene die de retourkosten betaalt verantwoordelijk voor de levering van het object op de plaats van bestemming. Als u voor de retourzending hebt betaald, moet u met de expediteur samenwerken om het object terug te vinden. Als de koper heeft betaald, moet hij of zij contact opnemen met de expediteur.

Wat gebeurt er als de koper weigert te betalen voor de retourzending?

Wie verantwoordelijk is voor de retourkosten hangt af van de reden waarom het object wordt geretourneerd. Als de koper het object retourneert omdat het beschadigd of defect is, of omdat het niet overeenkomt met de objectbeschrijving, dan bent u verantwoordelijk voor de kosten van de retourzending, zelfs als u volgens uw retourbeleid geen gratis retourzendingen aanbiedt.

Als de koper het object om een andere reden retourneert, bijvoorbeeld omdat hij of zij het verkeerde object heeft besteld of van gedachten is veranderd, dan moet hij of zij voor de retourzending betalen, tenzij in uw retourbeleid staat dat u gratis retourzendingen aanbiedt.

Als de koper verantwoordelijk is voor de kosten van de retourzending en hij of zij weigert te betalen, dan kunt u ons vragen om in te grijpen en het probleem op te lossen.

Als de koper een object retourneert omdat het niet overeenkomt met de objectbeschrijving of omdat het beschadigd of defect is aangekomen, bent u verantwoordelijk voor de kosten van de retourzending, zelfs als u geen retourzendingen aanbiedt.

Als de koper gewoon van gedachten is veranderd of het verkeerde object heeft besteld, bepaalt uw retourbeleid wie de kosten van de retourzending betaalt. Als u hebt aangegeven dat u gratis retourzendingen aanbiedt, moet u de kosten betalen. Anders kunt u de koper vragen de kosten te betalen.

Tip
We raden u aan een verzendservice met tracking voor de retourzending te gebruiken. Met tracking weet u dat het object onderweg is en kan eBay de voortgang van de retourzending zien voor het geval we moeten ingrijpen.

Opties voor retourzending

Als u verantwoordelijk bent voor de kosten van de retourzending, kunt u kiezen uit een aantal opties in het aanvraagformulier voor de retourzending. Als u het aanvraagformulier voor de retourzending wilt openen, gaat u naar uw retouroverzicht - nieuw venster of tabblad en selecteert u Details van retourzending bekijken. Als u de retourzending van de koper hebt geaccepteerd of hebt aangeboden om hem of haar een vervangend object te sturen, kunt u een van de volgende opties kiezen om hem of haar het object te laten retourneren.

Uw eigen label uploaden

Wanneer u verantwoordelijk bent voor de kosten van de retourzending, is de eerste optie die voor u beschikbaar is om zelf voor een retourlabel van een expediteur naar keuze te zorgen.

Als u deze optie gebruikt, moet u het label en de trackinggegevens uploaden naar de retouraanvraag van de koper. Voor objecten met een totale kostprijs van € 550 of meer is een ontvangstbevestiging vereist.

Uw eigen label uploaden

Verzendlabels voor internationale retourzendingen

Taalbarrières kunnen de aankoop van een internationaal retourlabel bemoeilijken. Als u niet zeker bent, kunt u contact opnemen met de koper om te vragen of hij of zij namens u een internationaal label wil kopen.

Als de koper akkoord gaat, moet u geld overmaken om de kosten te betalen.Zorg dat de koper een verzendservice met tracking gebruikt, inclusief ontvangstbevestiging, als het object een totale kostprijs van € 550 of meer heeft.

Internationale retourzendingen en douane

Als u geld overmaakt om de verzendkosten te betalen, moet de koper de douaneformulieren invullen.

Om ervoor te zorgen dat er geen vertragingen optreden bij uw retourzending, dient u de koper alle benodigde douanegegevens te verstrekken. Controleer of uw gegevens juist zijn, want het vervalsen van een douaneformulier is in strijd met de wet en het eBay-beleid.

Aangezien u de ontvanger van het pakket bent, bent u verantwoordelijk voor de betaling van eventuele douanekosten, bemiddelingskosten, servicekosten of heffingen.

Vraag de koper om een label te gebruiken dat u met het object hebt meegestuurd.

Als u een retourlabel bij het object hebt gevoegd toen u het naar de koper stuurde, kunt u hem of haar laten weten dat hij of zij dat label moet gebruiken om het object naar u terug te sturen.

Zo kunt u de koper informeren over het label in het gedeelte Details van retourzending bekijken:

  1. Selecteer uw expediteur en voer het trackingnummer in.
  2. Voeg een bericht aan de koper toe.
  3. Vink het vakje naast Ik heb een retourlabel verstrekt bij het oorspronkelijke object aan.

Voorstellen om geld voor de verzendkosten van de retourzending over te maken

Gebruik de verzendcalculator van de expediteur om na te gaan hoeveel de retourzending kost. Als u de kosten niet kunt bepalen, vraag de koper dan om een offerte.

Zorg dat het bedrag een verzendservice met tracking en ontvangstbevestiging omvat als het object een totale kostprijs van € 550 of meer heeft.

U kunt als volgt geld overmaken naar de koper:

  1. Neem contact op met de koper via Berichten - wordt geopend in een nieuw venster of tabblad en vraag hoe hij of zij geld wil ontvangen om een retourlabel te kopen.
  2. Verstuur het geld via de voorkeursmethode van de koper.
  3. Vraag de koper om te bevestigen dat hij of zij het geld heeft ontvangen en om trackinggegevens te uploaden naar de retouraanvraag, zodat u kunt zien dat het object onderweg is.

De retourzending op een andere manier regelen

Als u dat wenst, kunt u de koper een andere methode bieden om het object te retourneren. U kunt bijvoorbeeld aanbieden om het object zelf op te halen of het object in de dichtstbijzijnde winkel af te geven. Als u een alternatieve methode wilt opgeven om het object te retourneren, selecteert u Bevestigen dat u meewerkt aan de retourzending in het gedeelte Details van retourzending bekijken.

Een object retourneren met een alternatieve verzendoptie

Soms zijn er voor de retourzending van een object aanvullende, alternatieve verzendopties vereist, zoals:

  • Een retourzending verzenden met verzekering: Er is geen verzekering beschikbaar voor retourzendingen die een eBay-label gebruiken. Als u of de koper er de voorkeur aan geeft dat een object met verzekering wordt geretourneerd, koop dan uw eigen retourzending met verzekering in plaats van het bijgeleverde retourlabel te gebruiken.
  • Meerdere pakketten retourneren: Voor elke retourzending die via Mijn eBay wordt aangevraagd, bieden we gewoonlijk één retourlabel. Als de koper merkt dat hij of zij meerdere retourlabels nodig heeft om meerdere pakketten naar u terug te sturen, vraag hemof haar dan contact met u op te nemen om andere afspraken te maken over de verzending van de pakketten
  • Het object valt buiten de richtlijnen van de expediteur: Een retourlabel van eBay is alleen beschikbaar voor objecten die binnen de richtlijnen van de expediteur voor afmetingen en gewicht vallen. Als het pakket buiten hun richtlijnen valt, moet u andere afspraken over de verzending maken.
  • Het object is oorspronkelijk als vracht geleverd of is opgehaald door de koper: Wanneer u verantwoordelijk bent voor de verzendkosten van de retourzending en u voor andere verzendopties moet zorgen, neem dan contact op met de koper om te regelen dat hij of zij akkoord gaat met de service en de kosten voordat hij of zij het object verstuurt. Zorg ervoor dat de koper de pakbon en trackinggegevens bijvoegt. Voor objecten met een waarde van € 550 ]of meer is een ontvangstbevestiging vereist.

Wanneer de koper een object met een alternatieve verzendmethode wil retourneren en u verantwoordelijk bent voor de verzendkosten van de retourzending, moet hij of zij met u samenwerken om akkoord te gaan met de verzendservice en de kosten voordat u het object retourneert.

Als de koper gebruikmaakt van alternatieve verzendopties, worden de verzendkosten van de retourzending niet opgenomen in een terugbetaling van de Geld-terug-garantie van eBay, zelfs als u ermee instemde om de verzendkosten van de retourzending te betalen.

Was dit artikel nuttig?

Verwante hulponderwerpen