Hulp
Hulp
Zoeken in Hulppagina's (Zoekt niet naar objecten of producten) Zoekentips
Zoeken in hulp

Beleid voor verkopersbescherming

Hoe we u beschermen

U wilt met een gerust hart kunnen verkopen op eBay. Op deze pagina leest u hoe we verkopers beschermen en bieden we u tips uit de praktijk om eventuele problemen op te lossen.

Meer informatie:

Automatische feedbackbeveiliging
We verwijderen automatisch transactieproblemen op basis van de redenen die hier worden vermeld. Verkopers kunnen ons vragen om dit soort problemen te verwijderen als dat niet automatisch gebeurt.
  • Een geschil onder kopersbescherming van PayPal wordt in het voordeel van de verkoper opgelost.

  • Het probleem was het directe gevolg van een probleem op de eBay-site of een programmafout van eBay.

  • eBay onderneemt actie tegen een koper vanwege activiteiten die het beleid voor kooppraktijken overtreden.

  • eBay of PayPal vragen u om een verzending op te schorten of tegen te houden, of treffen maatregelen om de transactie te annuleren.

  • eBay kan via de trackinggegevens achterhalen dat het transactieprobleem het directe gevolg was van systemische vertragingen of problemen bij de verzending of in de communicatie. Bijvoorbeeld: grootscheepse vertragingen of logistieke problemen bij de expediteur, objecten die bij de douane blijven steken, of stroomonderbrekingen als gevolg van extreme weersomstandigheden. Actuele gebeurtenissen worden meegedeeld op ons mededelingenbord.


Handmatige controle
Verkopers kunnen ons vragen om feedback te verwijderen als deze in strijd is met ons feedbackbeleid. We controleren de feedback en bepalen of deze moet worden verwijderd.
Automatische gedetailleerde verkopersbeoordelingen van 5 sterren
U kunt automatisch gedetailleerde verkopersbeoordelingen van 5 sterren krijgen wanneer u uitstekende klantenservice biedt, namelijk:
  • Verzend- en verwerkingskosten

    Als u gratis verzending aanbiedt en we weten dat de koper daarvoor heeft gekozen, krijgt u automatisch een gedetailleerde verkopersbeoordeling van 5 sterren voor verzend - en verwerkingskosten.

  • Verzend- en verwerkingstijd

    Als u verwerking op dezelfde werkdag of binnen 1 werkdag opgeeft, trackinggegevens uploadt binnen 1 werkdag na ontvangst van de betaling en het object binnen 4 dagen na ontvangst van de betaling wordt geleverd, krijgt u automatisch een beoordeling van 5 sterren voor verzendtijd.

  • Communicatie

    U krijgt automatisch een gedetailleerde verkopersbeoordeling van 5 sterren voor communicatie als u het volgende doet:

    • U biedt verwerking op dezelfde werkdag of binnen 1 werkdag aan en uploadt trackinggegevens binnen 1 werkdag.

    • Op het moment dat de koper feedback geeft:

      • Er bevindt zich geen door de koper of verkoper gestarte communicatie in Berichten en

      • Er zijn geen geschillen onder de kopersbescherming van PayPal in behandeling.

    • De contactgegevens van de koper of verkoper worden niet aangevraagd.

(Beste voorstellen, herkansingsaanbiedingen, facturen en factuuraanvragen hebben geen invloed op de automatische gedetailleerde verkopersbeoordeling van 5 sterren voor communicatie, zelfs als deze berichten bevatten die zijn toegevoegd door de koper of verkoper. Als dergelijke communicatie tussen u en de koper heeft plaatsgevonden, komt u nog steeds in aanmerking voor een automatische gedetailleerde verkopersbeoordeling van 5 sterren voor communicatie.)

Probleempercentage per transactie
  • Het probleempercentage is het percentage transacties van een verkoper die een of meer van de volgende transactieproblemen ondervinden:

    • Gedetailleerde verkopersbeoordeling van 1, 2 of 3 voor object zoals beschreven

    • Gedetailleerde verkopersbeoordeling van 1 voor verzendtijd

    • Negatieve of neutrale feedback

    • Een teruggave gestart omdat het object sterk afwijkt van de beschrijving

    • Een geschil onder kopersbescherming van PayPal geopend voor een niet-ontvangen object of een object dat sterk afwijkt van de beschrijving

    • Transactie geannuleerd door de verkoper omdat het object niet op voorraad was of aan een andere koper is verkocht

  • Als verkopers aan de minimumnorm van eBay willen voldoen, mogen ze bij de meest recente evaluatieperiode voor niet meer dan 2% van hun transacties een of meer transactieproblemen hebben. Als verkopers in aanmerking willen komen voor de status van eBay-topverkoper, mogen ze bij de meest recente evaluatieperiode voor niet meer dan 0.5% van hun transacties een of meer transactieproblemen hebben. Voor uw verkoperprestaties op eBay.com wordt alleen rekening gehouden met transacties met kopers uit de VS.

  • Het probleempercentage heeft pas gevolgen voor uw status als u problematische transacties hebt met minstens 4 verschillende kopers (en minstens 3 verschillende kopers voor de status van eBay-topverkoper) binnen uw evaluatieperiode.

  • Verkopers mogen maximaal 0,3% geschillen onder de kopersbescherming van PayPal hebben die zonder oplossing van de verkoper werden gesloten tijdens de meest recente evaluatieperiode. Dat betekent dat de koper het geschil heeft geopend, u niet in staat was om het op te lossen, de koper eBay of PayPal heeft gevraagd om het geschil te beoordelen en wij hebben geconstateerd dat u verantwoordelijk was.

  • Verkopers met 400 of meer transacties in de afgelopen 3 maanden worden geëvalueerd op basis van de afgelopen 3 maanden. Verkopers met minder dan 400 transacties worden geëvalueerd op basis van de afgelopen 12 maanden.

  • Er kan slechts één probleem per transactie zijn. Als een koper bijvoorbeeld een geschil opent en ook neutrale feedback voor dezelfde transactie geeft, wordt dit als 1 probleem beschouwd.

Als u een topverkoper bent en niet meer voldoet aan de omzet- en trackingvereisten voor de status van eBay-topverkoper, kunt u in aanmerking komen voor de uitstelperiode voor topverkopers. Tijdens de uitstelperiode voor eBay-topverkopers behoudt u de status van eBay-topverkoper en bijbehorende voordelen, en krijgt u 2 evaluatiecycli de tijd om ervoor te zorgen dat uw aantal transacties, verkoopomzet of trackingvereisten opnieuw aan de minimale programmavereisten voldoen.
U komt in aanmerking voor de uitstelperiode als u om een van de volgende redenen niet meer aan de normen voor eBay-topverkopers voldoet:
  • U hebt de afgelopen 12 maanden minder dan 100 transacties met Amerikaanse kopers.

  • U hebt de afgelopen 12 maanden minder dan $1000 aan omzet gehaald uit transacties met Amerikaanse kopers.

  • U hebt de afgelopen 3 maanden trackinggegevens geüpload binnen uw opgegeven verwerkingstijd voor minder dan 90% (maar niet minder dan 85%) van uw transacties met Amerikaanse kopers.

U komt alleen in de volgende gevallen in aanmerking voor de uitstelperiode voor eBay-topverkopers:
  • U verder de verkoperprestaties van een eBay-topverkoper hebt

  • U de afgelopen 3 (of meer) opeenvolgende maanden die direct aan de evaluatie voorafgaan, een eBay-topverkoper bent geweest.

Als u na afloop van de uitstelperiode niet aan de vereisten en prestatienormen voor omzet en tracking voldoet, verliest de status van eBay-topverkoper en de bijhorende voordelen.
Opmerking: de uitstelperiode geldt alleen voor transacties met kopers uit de Verenigde Staten
U wordt tegen onbetaalde objecten beschermd door ons beleid voor onbetaalde objecten. Wanneer een koper een object wint of met Nu kopen koopt, is hij of zij verplicht de transactie af te handelen door de verkoper een volledige betaling te sturen.
Als een koper niet binnen 2 dagen betaalt, kunt u een geschil wegens onbetaald object openen op de pagina Transactieproblemen oplossen. Als de koper na 4 dagen nog steeds niet heeft betaald en ook geen andere regeling met u heeft getroffen, en u het geschil sluit, krijgt de account van de koper een aantekening voor een onbetaald object.
Wanneer een geschil wegens onbetaald object wordt gesloten zonder betaling van de koper, komt u in aanmerking voor een creditering van de verkoopcommissie op uw verkopersaccount. Als u het object opnieuw aanbiedt en het de tweede keer wordt verkocht, is het mogelijk dat we de plaatsingskosten van de tweede aanbieding terugbetalen. Meer weten over een creditering van de plaatsingskosten ontvangen?
Een buitensporig aantal onbetaalde objecten op de account van de koper kan leiden tot een aantal maatregelen, waaronder beperkingen of het verlies van koopprivileges.
We verwijderen feedback automatisch als we weten of vermoeden dat een koper niet heeft betaald.

Onbetaalde objecten voorkomen

Een koper melden

Het beleid voor kooppraktijken beschrijft het gedrag dat we van kopers verwachten. Overtredingen kunnen leiden tot een aantal maatregelen, zoals het verwijderen van feedback, het annuleren van geschillen in Transactieproblemen oplossen, beperkingen op accountprivileges, beperkingen op algemene koopactiviteiten en schorsing van de account.

Zo kunt u een koper melden die mogelijk ons beleid overtreedt:

Opkomende markten

Er zijn 4 regio’s waar je beoordeeld kunt worden: Verenigd Koninkrijk + Ierland, Verenigde Staten, Duitsland + Zwitserland en Wereldwijd.

  • Late leveringen tellen niet meer mee voor je percentage late verzendingen, mits je op tijd verzendt en eventuele problemen met de koper oplost.

  • We verwijderen negatieve of neutrale feedback van kopers in opkomende markten* als die te wijten is aan vertraagde levering.

Onder de regio Wereldwijd vallen onderstaande opkomende markten:

 

  •  Afghanistan

  •  Albanië

  •  Algerije

  •  Amerikaans-Samoa

  •  Angola

  •  Anguilla

  •  Argentinië

  •  Armenië

  •  Azerbeidzjan

  •  Bangladesh

  •  Belize

  •  Benin

  •  Bhutan

  •  Bolivia

  •  Botswana

  •  Brazilië

  •  Bulgarije

  •  Burkina Faso

  •  Burundi

  •  Cambodja

  •  Centraal-Afrikaanse Republiek

  •  Chili

  •  China

  •  Colombia

  •  Comoren

  •  Congo, Democratische Republiek

  •  Congo, Republiek

  •  Cookeilanden

  •  Costa Rica

  •  Djibouti

  •  Dominica

  •  Dominicaanse Republiek

  •  Ecuador

  •  Egypte

  •  El Salvador

  •  Equatoriaal-Guinea

  •  Eritrea

  •  Ethiopië

  •  Falkland eilanden (Islas Makvinas)

  •  Fiji

  •  Frans-Guyana

  •  Gabon

  •  Gambia

  •  Georgië

  •  Ghana

  •  Groenland

  •  Guatemala

  •  Guinee

  •  Guinee-Bissau

  •  Guyana

  •  Haïti

  •  Honduras

  •  Indonesië

  •  Irak

  •  Iran

  •  Ivoorkust

  •  Jamaica

  •  Jan Mayen

  •  Jemen

  •  Jordanië

  •  Kaapverdië

  •  Kameroen

  •  Kazachstan

  •  Kenia

  •  Kirgizië

  •  Kiribati

  •  Laos

  •  Lesotho

  •  Libanon

  •  Macau

  •  Madagaskar

  •  Malawi

  •  Maldiven

  •  Mali

  •  Marokko

  •  Marshalleilanden

  •  Mauritanië

  •  Mauritius

  •  Mayotte

  •  Mexico

  •  Micronesië

  •  Moldavië

  •  Mongolië

  •  Montenegro

  •  Montserrat

  •  Mozambique

  •  Namibië

  •  Nauru

  •  Nepal

  •  Nicaragua

  •  Niger

  •  Nigeria

  •  Niue

  •  Oeganda

  •  Oekraïne

  •  Oezbekistan

  •  Pakistan

  •  Palau

  •  Panama

  •  Papoea-Nieuw-Guinea

  •  Paraguay

  •  Peru

  •  Roemenië

  •  Rusland

  •  Rwanda

  •  Saint Pierre en Miquelon

  •  Salomonseilanden

  •  Senegal

  •  Seychellen

  •  Sierra Leone

  •  Sint-Helena

  •  Somalië

  •  Sri Lanka

  •  Suriname

  •  Svalbard

  •  Swaziland

  •  Tadzjikistan

  •  Tanzania

  •  Thailand

  •  Togo

  •  Tonga

  •  Tsjaad

  •  Tunesië

  •  Turkije

  •  Turkmenistan

  •  Tuvalu

  •  Uruguay

  •  Vanuatu

  •  Venezuela

  •  Vietnam

  •  Wallis en Futuna

  •  Westelijke Sahara

  •  West-Samoa

  •  Wit-Rusland

  •  Zambia

  •  Zimbabwe

Aanvullende sitenavigatie

Contact opnemen met Klantenservice

Als u meer hulp nodig hebt of nog vragen heeft, kunt u contact met ons opnemen. 

Contacteer ons

Hebt u nog vragen? Wij helpen u graag verder.

 Contacteer ons