Op alle eBay-sites moeten verkopers aan dezelfde minimumnormen voldoen. Zo voldoen internationale verkopers wereldwijd niet alleen aan de verwachtingen van kopers maar creëren ze die ook zelf. Verkopers kunnen in hun Verkoperprestaties - wordt geopend in een nieuw venster of tabblad hun nieuwe internationale prestatiebeoordeling terugvinden.
Er zijn 4 regio’s waar u beoordeeld kunt worden: Verenigd Koninkrijk + Ierland, Verenigde Staten, Duitsland + Zwitserland en Wereldwijd. Elke transactie telt alleen mee in de regio waarin u verkoopt, dus in een van de 4 regio’s. Als u in meedere regio’s verkoopt, telt een transactie slechts voor één regio mee. Verder telt uw transactie op basis van de verzendlocatie en niet waar de koper staat ingeschreven.
- Verkoperprestaties in de Verenigde Staten tellen voor ebay.com. Deze prestaties worden beoordeeld op objecten die u naar de Verenigde Staten verstuurd.
- Verkopersprestaties in regio Verenigd Koninkrijk tellen voor ebay.co.uk en ebay.ie. Deze prestaties worden beoordeeld op objecten die u naar het Verenigd Koninkrijk en Ierland verstuurd.
- Verkoperprestaties in regio Duitsland tellen voor ebay.de. ebay.ch en ebay.at. Deze prestaties worden beoordeeld op objecten die u naar Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk verstuurd.
- Verkoperprestaties in de regio Wereldwijd: deze prestaties worden beoordeeld op objecten die u naar alle landen buiten bovengenoemde regio's verstuurd.
Individuele transacties tellen alleen mee voor het Internationale programma of voor een van de andere regionale verkopersstandaardprogramma's, nooit voor beide.
Er wordt van eBay-verkopers verwacht dat ze:
- redelijke verzend- en verwerkingskosten in rekening brengen
- Snel problemen met klanten op te lossen
- Objecten binnen de aangegeven verzend tijd op te sturen
- De voorraad bij te houden en goed op te slaan
- verzendkosten en verwerkingstijden duidelijk vermelden in de aanbieding
- het teruggavebeleid consequent toepassen
- spoedig antwoorden op vragen van kopers
- tijdens een transactie behulpzaam, vriendelijk en professioneel zijn
- ervoor zorgen dat het object dat aan de koper wordt geleverd, overeenstemt met de beschrijving in de aanbieding
Wanneer verkopers niet voldoen aan de verwachtingen van kopers, dit kan leiden tot:
- een slechte ervaring voor u en de koper
- lage gedetailleerde verkopersbeoordelingen
- negatieve of neutrale feedback van kopers
- Geschillen die kopers openen voor objecten die ze niet ontvangen of niet aan de beschrijving voldoen.
Defectpercentage per transactie
Het defectpercentage per transactie is het percentage van de verkoper's transacties dat een of meer van onderstaande defecten heeft:
- Transacties geannuleerd door de verkoper
- Geschillen onderde Geld-terug-garantie van eBay of voor niet ontvangen objecten of objecten die afwijken van de beschrijving.
Vereiste | Minimum voor alle verkopers | eBay-topverkopers |
Defectpercentage | ||
Maximumpercentage transacties met defecten | 2% | 0,5% |
Minimum aantal unieke kopers betrokken bij defecten voordat het percentage van invloed is op de verkoperstatus | 4 | 3 |
Gesloten geschillen zonder oplossing | ||
Maximumpercentage geschillen gesloten door eBay zonder oplossing van de verkoper | 0,30% | 0,30% |
Maximum aantal geschillen gesloten door eBay zonder oplossing van de verkoper, voordat het bovengenoemde percentage van invloed is op de verkoperstatus | 2 | 2 |
Elk geschil dat eBay in uw voordeel beslist, of de schuld is van de koper, heeft geen negatieve invloed op uw prestatiemeting.
Internationale topverkopers mogen maximaal 5% van hun zendingen te laat leveren.
Voor uw verkoperprestaties wordt er rekening gehouden met de objecten die aan kopers in alle landen.
Uw evaluatie wordt nog steeds uitgevoerd op de 20e van elke maand, en de nieuwe prestatiemeting wordt in augustus toegepast. De evaluatie wordt gebaseerd op uw prestaties over dezelfde periode als nu: 3 maanden voor verkopers met 400 transacties of meer over de afgelopen 3 maanden, 12 maanden voor alle andere verkopers.
U kunt ook deze tips volgen om uw verkopen te verbeteren.
Vereisten voor internationaal verkopen U moet voldoen aan de verkoopvereisten die gelden voor de site waarop u uw object aanbiedt. Hieronder kunt u de vereisten per land vinden. | ||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
![]() |
![]() |
|
Wat gebeurt er als uw verkoperniveau Ondermaats is?
Als u niet voldoet aan onze minimale verkoperprestaties, kunnen we uw verkoopactiviteit beperken totdat uw prestaties beter worden.
Het niveau Ondermaats kan de volgende gevolgen hebben:
- Uw objecten worden mogelijk lager in zoekresultaten geplaatst
- We kunnen uw account en gerelateerde accounts verkoopbeperkingen opleggen of voorkomen dat u een nieuwe account maakt
- Betalingen van uw verkopen kunnen worden geblokkeerd
- Er kunnen hogere verkoopcommissies in rekening worden gebracht. Bekijk ons artikel Kosten voor zakelijke verkopers voor meer informatie.
- U kunt de tool Promotie-aanbiedingen niet meer gebruiken, u kunt geen nieuwe campagnes meer maken en u kunt geen bestaande campagnes meer bewerken
- Als uw niveau langer dan 60 dagen Ondermaats is, kan uw eBay-winkel naar het basisniveau worden verlaagd
We leggen doorgaans pas permanente verkoopbeperkingen op wanneer uw account ten minste 2 opeenvolgende maanden als Ondermaats is beoordeeld. We kunnen wel op elk moment actie ondernemen als er dringende problemen zijn met uw account, bijvoorbeeld als we fraude hebben ontdekt of als uw verkooppraktijken de ervaring van kopers kunnen schaden. De maatregelen die we nemen, staan in verhouding tot de aard van het gevonden probleem en zijn redelijkerwijs vereist om de belangen van alle eBay-gebruikers en eBay als provider van de services te beschermen.
Als uw account niet voldoet aan onze minimale normen voor verkoperprestaties, moet u het volgende doen:
- Los alle problemen van de account op voordat u met andere accounts objecten koopt of verkoopt
- Controleer of uw objecten nauwkeurig worden beschreven in uw aanbiedingen. Gebruik foto's en vermeld specificaties in uw aanbieding zodat kopers precies weten wat ze kunnen verwachten
- Zorg dat u snel antwoordt op vragen van kopers
Meer weten over het gebruik van meerdere accounts? Raadpleeg ons beleid voor verkooppraktijken voor informatie over hoe u kunt voldoen aan de verwachtingen van kopers.
Verkopersbescherming
We nemen een aantal beveiligingsmaatregelen om uw verkoperniveau te beschermen en u te helpen als u een probleem heeft. Wij kijken bijvoorbeeld naar het patroon van een koper voor het openen van geschillen, en wij beschermen u indien nodig. Wij beschermen u ook tegen vertraagde leveringen in opkomende markten.